Czerwiec miesiącem dumy!
Na pewno większość z nas oglądało w dzieciństwie „Króla Lwa”. Padło w nim niezwykle ważne zdanie: „Pamiętaj, kim jesteś”. Czerwiec to dobry miesiąc na to, aby zrobić coś dobrego i pokazać, że równość i tolerancja nie są pustymi frazesami, a znaczącymi wartościami dla każdego z nas. Pride Month to ukłon dla tych, którzy jako pierwsi odważyli się walczyć o swoje prawa w pełnym nietolerancji świecie. Które wielkie marki zachęciły użytkowników do wsparcia społeczności LGBTQ?
28 czerwca 1969r. policja zrobiła nalot na Stonewall Inn – popularny bar w Greenwich Village w Nowym Jorku. Służby przepytywały wszystkich klientów lokalu, pojedynczo wypuszczali ich na zewnątrz. Przed wejściem zebrało się ok. 200 ludzi. Policjanci wyprowadzili kelnera, ochroniarza, jedną osobę homoseksualną i trzy transseksualne. Tłum zareagował okrzykami We want freedom i Gay power. Doszło do przepychanek, w policjantów rzucano kamieniami, butelkami i śmieciami. Następnego dnia zamieszki powtórzyły się i w całej okolicy wybuchały pożary.
Po raz pierwszy doszło do tak dużej manifestacji osób homoseksualnych w walce o równe prawa. Był to impuls do organizowania kolejnych marszów równości oraz powstania inicjatyw, takich jak np. Gay Liberation Front – utworzono go miesiąc po wydarzeniach w Stonewall. Równo rok po tych wydarzeniach w USA odbył się pierwszy marsz Gay Pride. Zezwolenie na przejście przez ok. 51 przecznic zostało wydane dwie godziny przed planowanym rozpoczęciem. Marsz trwał krócej, niż zakładano ze względów bezpieczeństwa, choć mieszkańcy nie sprzeciwiali się inicjatywie.
Następnym razem, gdy ktoś zapyta cię, dlaczego istnieją marsze LGBT lub dlaczego Miesiąc Dumy przypada na czerwiec, powiedz im: ‘biseksualna kobieta o imieniu Brenda Howard pomyślała, że tak powinno być – mówił aktywista Tom Limoncelli. Zasługi przypisuje się Brendzie Howard, biseksualnej aktywistce, która znana jest jako „Mother of Pride” (Matka Dumy) ze względu na to, że zajęła się koordynowaniem pierwszego marszu.
Use Your Voice

Motyw przewodni kolekcji „Use Your Voice” ma być okrzykiem nie tylko społeczności LGBT, ale także osób, które wyrażają wsparcie. Firma zaproponowała klientom specjalną kolekcję ubrań.
Marka Levi’s od zawsze opowiada się za równością i nigdy nie boi się zabierać głosu, aby zrobić to, co dobre dla swoich pracowników, partnerów czy fanów. Z dumą wspieramy także tych, którzy stają w obronie równości i opowiadają się za postępem i powodowaniem pozytywnej zmiany w swoich społecznościach. W tym roku kolekcja Pride hołduje tym, którzy wykorzystują swój głos, aby zmieniać świat oraz motywować innych do tego samego – mówi Jen Sey, SVP & CMO, Global Brands, Levi Strauss & Co.
5zł na Stowarzyszenie Stonewall
Marka przeznaczy 5zł z każdej sprzedanej pary tęczowych klapków na Stowarzyszenie Grupa Stonewall. Dotychczas wypuszczano marki premium, jednak w tym roku firma postawiła na dostępność dla każdego – tradycyjna para na rzep to koszt ok. 40zł.
Rok temu klienci mówili, że to super pomysł, ale nie każdy chce wydać 160 zł na klapki premium, dlatego w tym roku tęcza ozdobiła nasz kultowy model na rzepy, który znamy od 25 lat. Chcieliśmy, by każdy mógł dorzucić swoją cegiełkę – mówi Alina Sztoch, head of marketing & co-founder.
Białe cukierki zamiast tęczy

Tylko jedna tęcza ma znaczenie dla tej dumy. Daj tęczę, posmakuj tęczy – zachęca opakowanie Skittles. Tęczy zabrakło nie tylko na opakowaniu, ale również na samych cukierkach – wszystko jest białe. Część dochodów z każdej paczki przekazywana jest na cele charytatywne związane z LGBTQ. Po raz pierwszy odbarwiono markę na London Pride 2016r. Decyzja firmy wciąż wywołuje dyskusje w sieci.
Autor: Aleksandra Orłowska
Zdjęcie wyróżniające: twitter @USEmbassyWarsaw