Fake news – prawdziwe zagrożenie

Żyjemy w czasach szerzącej się dezinformacji. Na każdym kroku spotykamy się z nieprawdziwymi informacjami. Otrzymywanie fake newsów stało się naszą codziennością. Jak więc rozróżniać wiadomości, które są nam przekazywane?


Polska grupa wydawnicza Polska Press 2 i 4 lutego zorganizowała warsztaty online dla dziennikarzy „Lokalne media vs. fake news”. Dwóch prowadzących podczas ponad 2-godzinnego spotkania przybliżyło dziennikarzom, a także studentom dziennikarstwa zagrożenia, jakie płyną z rozprzestrzeniania się fake newsów oraz pokazali metody, dzięki którym można zweryfikować treści podawane w Internecie.

Fake news

Czym jest fake news? Jest to fałszywa informacja mająca wprowadzić odbiorcę w błąd. Motywów dezinformacji jest kilka. Na warsztatach przybliżył je Witold Głowackiredaktor Polska Times. Niektóre z motywów to np. chęć wywołania sensacji czy walka z polityczną konkurencją.

Epidemia dezinformacji

Z ogromną ilością fałszywych informacji spotykamy się od ponad roku. Fake newsy, które widzimy w social mediach, telewizji dotyczą przede wszystkim pandemii. Na warsztatach przedstawione zostały badania Oxford University i Reuters Institute na temat dezinformacji od stycznia do marca 2020 roku.

Według badań w ciągu tych trzech miesięcy mieliśmy do czynienia z 225 przykładami dezinformacji. 59% ogółu fake newsów stanowiły wiadomości, które zawierały „ziarnko prawdy”. Ten typ fałszywych informacji rozprzestrzeniał się najszybciej. 38% ogółu fake newsów stanowiły informacje kompletnie nieprawdziwe.

Czy to, co widzę, jest prawdziwe?

Kolejną część warsztatów prowadził Daniel Rząsa były trener Google News Lab w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej, obecnie redaktor naczelny portalu 300Gospodarka. Skąd możemy wiedzieć, czy informacja, którą widzimy, jest prawdziwa? Daniel Rząsa proponuje, abyśmy zadali sobie 5 pytań.
1. Jakie jest pochodzenie materiału? Czy jest oryginalny?
2. Jakie jest źródło materiału? Kto go wykonał?
3. Jaka jest lokalizacja? Gdzie materiał został wykonany?
4. Data i czas. Kiedy materiał został wykonany?
5. Jaka jest motywacja? W jakim celu wykonano materiał?

Myślę, że te 5 pytań powinno dać nam, chociaż w jakimś stopniu odpowiedź, czy informacja, którą widzimy, jest zgodna z prawdą. Jednak jeśli pytania zawiodą, można udać się do narzędzi oraz modyfikatorów Google, które umożliwią weryfikacje treści.

Podsumowując

Zdecydowanie warsztaty „Lokalne media vs. fake news” pokazują dużo możliwości weryfikacji treści. Prowadzący starali się pokazać, jak istotne jest przekazywanie informacji sprawdzonych nie tylko w pracy dziennikarza. Codziennie spotykamy się z ogromną ilością dezinformacji, zarówno w Internecie, jak i w telewizji. Jeśli coś wydaje się nam podejrzane, zweryfikujmy to. Zanim udostępnimy jakąś informację, sprawdźmy, czy jest zgodna z prawdą. Serdecznie polecam wszystkim uczestnictwo w takich warsztatach!


Autor: Aleksandra Desperak
Zdjęcie: Wikipedia, pixabay

Aleksandra Desperak

Zwykła dziewczyna - miłośniczka zwierząt, wegetarianka, z dystansem do siebie. Bezkompromisowa, jeśli chodzi o krzywdę ludzi, zwierząt, przyrody. Ostatnio odkryła w sobie pierwiastek ogrodniczy. Pierwiastek kulinarny odkrywa powoli, ze względu na bezpieczeństwo rodziny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *