„Measure of a man” – utwór FKA Twigs na miarę bondowskiego bohatera

Gdyby „Goldeneye” czy „Diamonds are forever” miały powstać współcześnie, do ich wykonania wziętoby pod uwagę artystki pokroju Adele, których twórczość słynie z dramatyzmu. Ostatnio do panteonu wykonawczyń utworu przewodniego filmów Jamesa Bonda dołączyła Billie Eilish z „No time to die”. Tym razem pora na „Measure of a Man”. FKA Twigs wraz z raperem Central Cee stworzyła teatralne dzieło do najnowszego filmu Matthew Vaughna „King’s Man: Pierwsza misja”.

Początki kariery

FKA Twigs, a właściwie Tahliah Debrett Barnett, to 33-letnia artystka o hiszpańsko-jamajskich korzeniach. Pseudonim sceniczny Twigs (twig – gałązka/ktoś bardzo chudy) przyjęła ze względu na swoje trzaskające stawy. Pierwszą część pseudonimu wokalistka tłumaczy na łamach magazynu „i-D”:

To wcale nie znaczy 'poprzednio znana jako’ (Formerly Known As). Byłam po prostu 'Twigs’, ale ktoś inny też występował pod tym pseudonimem i musiałam szybko go zmienić. Pomyślałam, że 'FKA’ brzmi fajnie .

Twigs rozpoczęła karierę od tańca, występując w teledyskach m. in. u Kylie Minogue, Jessie J czy Eda Sheerana. Zainspirowana w dzieciństwie operą i jazzem, z początku śpiewała w koktajl barach i na weselach.

 

 

Droga muzyczna

Świat usłyszał o talencie wokalnym FKA Twigs w 2014 roku za sprawą pierwszego, docenionego przez krytyków albumu studyjnego „LP1”. Z racji nienaturalnie zedytowanych proporcji twarzy na jego okładce, została okrzyknięta „Pikachu popu”. Drugi album, „Magdalene”, inspirowany biblijną postacią Marii Magdaleny, tylko ugruntował pozycję wokalistki na alternatywnej scenie muzycznej. Z racji uczęszczania do prywantej, katolickiej szkoły, Twigs w swoich utworach często nawiązuje do różnych aspektów religii. W swoim eklektycznym stylu łączy teatralność oraz dramatyzm z dodatkiem trip hip-hopowego brzmienia.

 

 

„Hammers that break a man”

„Measure of a man” balansuje na pograniczu muzyki tanecznej i elektronicznej. Rozpoczyna się charakterystycznym, anielskim głosem brytyjskiej wokalistki. Następnie rozszerza brzmienia o chór, beat oraz instrumenty, by osiągnąć climax dramatyzmu w końcówce refrenu. FKA śpiewa o przeznaczeniu, wartości mężczyzny i jego bliznach, co wpasowuje się w tematykę „King’s Mana”. Historii o pierwszej na świecie niezależnej, działającej w tajemnicy agencji wywiadowczej. Gangsterskiego pazura do niezwykle kobiecego głosu Twigs dodaje obecność londyńskiego rapera Central Cee. „To maniery czynią mężczyznę, ale młoty (może chodzić o krytykę) go łamią” – słyszymy na początku jego fragmentu. Internauci zgodnie twierdzą, że „Measure of a man” poprzez tekst i klimat nadałby się idealnie do najnowszego bondowskiego filmu.

 

 

„Ta piosenka ma tak inny dźwięk, co jest wyzwaniem; musisz naprawdę uosabiać piosenkę. Musiałam wydobyć inną stronę mojego artyzmu, zwłaszcza z moim wokalem”.

Mówi FKA dla magazynu NME.

Gangsterzy, walki na miecze i femme fatale

Utworowi towarzyszy minimalistyczny, ale jednocześnie pełen rozmachu teledysk utrzymany w czerni, czerwieni i bieli. Odpowiada za niego Diana Kunst, która współpracowała m.in. z Madonną czy The Rolling Stones. W 2018 zetknęła się po raz pierwszy z FKA Twigs na planie „Fukk Sleep” z A$AP Rockym, gdzie wokalistka wystąpiła gościnnie.

Tym razem Twigs wykonuje w pojedynkę dopracowane układy taneczne. Nawiązując do filozofii taoizmu, prezentuje dualistyczną stronę kobiecości – waleczną i delikatną. Najpierw w męskim stroju poprzez wudang sword-dance, mającym swe początki w sztuce tai-chi oraz kung-fu. Następnie artystka przeistacza się w uwodzicielską femme fatale – dziewczynę Bonda. Towarzyszy jej paru innych tancerzy, jednak uwaga widza skierowana jest głównie na jej płynne, zachwycające ruchy.

Scena walki na miecze w śniegu nawiązuje do „Kill Bill” Quentina Tarantino. Z kolei stylizacja rapera Central Cee ze skórzaną kurtką i kaszkietem przywodzi na myśl uwspółcześnioną wersję Thomasa Shelby’ego, przywódcy niesławnego gangu z serialu „Peaky Blinders”. Bogaty wizualnie teledysk kończy się sensualnym tańcem Twigs na wielkim, złotym pierścieniu.

 

 

Podsumowanie

Z każdym nowym posunięciem FKA Twigs udowadnia, że jest niesamowicie utalentowaną artystką w wielu dziedzinach. Odnajduje się wśród mody, skomplikowanych choreografii, gatunków muzycznych i nie tylko. Być może usłyszymy jej hipnotyzujący głos przy napisach do następnego filmu o Jamesie Bondzie. A może „Pikachu popu” zaskoczy w zupełnie innym gatunku? Na pewno jest na co czekać.


Autorka: Emilia Głowacz

Zdjęcia: Google grafika

Emilia Głowacz

Pozytywna, kreatywna studentka Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej oraz Grafiki Komputerowej. Wrażliwa na świat i ludzi, od małego zaczytana w książkach. W liceum pisała wiersze, co zaowocowało instagramowym kontem @przemyslnik_poezja. Interesuje się sztuką, muzyką, socjologią - kulturą w szerokim tego słowa znaczeniu. Lubi eksperymentować, dociekać i wychodzić z inicjatywą. "Be brave enough to be bad at something new".

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *