MODAmizacja — czyli jak styl zyskał głos
Polska blogerka SuperStyler sprawiła, że apaszki przemówiły. Jedwabne chusty marki Spadiora to nowy wyraz manifestu społecznego. Feminizm, samoakceptacja oraz kobiecość stały się częścią naszej garderoby.
Niepozorny dodatek, a jednak przełom
Marta Lech-Maciejewska, znana również jako SuperStyler, w 2019 roku stworzyła markę, która zajmuje się tworzeniem jedwabnych apaszek. Jak podkreśla sama blogerka, chusty nie są łatwym dodatkiem. Wiele kobiet unika ich w swoich stylizacjach, uważając, że wyszły już z mody. Marka Spadiora ma na celu nadanie im nowego życia i ukazanie tego, co nie jest dostrzegane na pierwszy rzut oka. Apaszki są niewielkimi dodatkami, jednak to właśnie szczegóły w pełni oddają nasz charakter. Nowa firma stawia na najwyższą jakość swoich produktów. Wszystkie chusty powstają w wyniku wieloetapowego procesu, który trwać może nawet kilka miesięcy. Spadiora współpracuje z wybitnymi polskimi rysowniczkami oraz graficzkami. Wśród autorek projektów możemy znaleźć takie osobistości jak Magdalena Starzyńska, Renata Krawczyk czy Magda Piesta.
Każda apaszka jest dziełem sztuki, którego temat nigdy nie jest przypadkowy. Jedwabny materiał stał się płótnem, na które przelewane są społeczne manifesty. Wszystkie projekty mają głębsze przesłanie. Chusty zyskały nowy wymiar oraz istotne zadanie. Nie są już jedynie modowym dodatkiem. Stały się medium, które porusza ważne kwestie. Każda z nich opowiada swoją historię, walczy o inne wartości i przypomina, co tak naprawdę jest cenne. Projekty podejmują tematykę samoakceptacji, tolerancji, macierzyństwa, a nawet ekologii. Na sukces marki składają się żywe kolory, symboliczna grafika oraz mocny przekaz.
Marta Lech ‐Maciejewska wraz ze swoją firmą została nominowana do tytułu Kobiety Roku Glamour 2020 w kategorii Biznes. Spadiora prężnie się rozwija, stale zyskując nowych klientów. Tym samym marka dociera ze swoim przekazem do coraz większego grona odbiorców.
Jak krzyczeć, to głośno i wyraźnie
SuperStyler nadała jedwabnym apaszkom nowe życie. Współczesny świat jest niezwykle skomplikowany. Codziennie zmagamy się z mieszanką rozmaitych problemów oraz ważnych tematów. Dlaczego więc nie wypowiadać się w tych kwestiach również poprzez modę?
Dodatki Spadiora zyskały swój wyraźny głos w istotnych sprawach społecznych. Każdy projekt jest nieszablonowym manifestem, czynną walką o cenne wartości. Pośród nich możemy odnaleźć między innymi model „Samoakceptacja”, którego celem jest uświadomienie kobietom ich piękna. Problem postrzegania samych siebie, wiecznego dążenia do perfekcji oraz akceptacji swoich słabych stron, jest współcześnie niezwykle istotny, gdy świat mediów z każdej strony zalewa nas wykreowanymi „ideałami” piękna. Hasło towarzyszące projektowi jest jasne — czas pokochać siebie, bo nikt inny za nas tego nie zrobi.
Spadiora składa również ukłon w stronę wszystkich mam. Kolekcja „Macierzyństwo” przypomina, że mama, choć jest niesamowita, wciąż pozostaje tylko człowiekiem. Też ma prawo do słabości, bezsilności oraz otwartego mówienia o swoich potrzebach. Apaszka „Zodiak” niesie za sobą kolejne istotne przesłanie — jednoczmy się, przełamując podziały. Znaki zodiaku są symbolami różnorodności, odmienności. Każdy z nas jest inny, jednak nie oznacza to, że ktoś jest lepszy. Projekt ten to manifest solidarności ponad wszelkimi różnicami. Spadiora porusza również zagadnienie ekologii. Model „Mój Kraj” opowiada historię Polski zmagającej się ze smogiem. Grafika przedstawiająca szczegółową mapę kraju ukazuje jego piękno, ale również skalę problemu zanieczyszczenia. Temat ekologii często jest ignorowany, traktowany jako coś odległego. Jednak nasza ojczyzna to także nasza przyszłość i jeżeli teraz o nią nie zadbamy, to za kilka lat nie będziemy mieli już, o co walczyć.
Różowa „Kobiecość”
Spadiora skupia się na problemach bliskich każdej kobiecie. Presja idealnego wyglądu, bycia najlepszą wersją siebie, czy łączenia tysiąca obowiązków, to codzienność. Pośród rozbudowanej kolekcji apaszek, szczególnie wyróżnia się model „Kobiecość”. Jest to manifest siły, wytrwałości oraz piękna, równoważnego z naszym zdrowiem. Grafika została wykonana przez Karolinę Lisiecką i Annę Jóźwiak. Projekt przedstawia różne sylwetki kobiet. Każda z nich jest inna, jednak tak samo wartościowa. Owoce ukazane na apaszce są symbolem zdrowia. Ciało to wyraz piękna, zmysłowości, dlatego tak ważne jest dbanie o jego kondycję. ”Kobiecość” to wyraźny apel do kobiet, aby regularnie kontrolowały swój stan zdrowia.
Marta Lech-Maciejewska nie pozostała również obojętna wobec tematu walki z rakiem piersi. W październiku – miesiącu walki z tą chorobą, kiedy szczególnie mówi się o profilaktyce, marka Spadiora wzięła udział w akcji „Różowa Wstążka”. Jej celem jest zapoznanie ludzi z problematyką raka piersi. W ramach zabrania głosu w tej sprawie, stworzona została limitowana wersja kolorystyczna apaszki „Kobiecość”. Całkowity zysk ze sprzedaży tego wzoru przekazano na badania nad rakiem piersi, które są prowadzone przez Międzynarodowe Centrum Nowotworów Dziedzicznych przy Pomorskim Uniwersytecie Medycznym w Szczecinie.
Płytka moda, jednak trochę głęboka
Przenosząc tak ważną tematykę na apaszki, Spadiora zawalczyła również o dobre imię mody. Współczesny człowiek nieustannie pędzi, przez co często zatraca to, co jest istotne. Niełatwe jest dostrzeżenie szczegółów otaczającej nas rzeczywistości. W epoce konsumpcjonizmu, gdy każdy przedmiot z łatwością może zostać zastąpiony nową, lepszą wersją, trudno nadać głębszy sens dobrom materialnym.
Współczesna moda często jest postrzegana jako coś próżnego, trywialnego. Jednak Marta Lech-Maciejewska postanowiła pokazać, że zamiast tylko się przebierać, możemy też siebie wyrażać. Pierwsza kampania marki skupiła się na relacjach między kobietami, ich wewnętrznej sile oraz indywidualności. Pomimo wielu różnic, to właśnie od siebie nawzajem uczymy się najwięcej. Każda bohaterka symbolizuje inną cechę. Pasja, sensualność, tajemniczość, odwaga, beztroska – wszystko to jest kobietą, niezależnie od pochodzenia, wyglądu czy wieku.
Jedwabne apaszki przejęły rolę medium, łączącego problemy społeczne ze światem mody. Ten niewielki element garderoby zdołał unieść na swoich barkach wielkie wartości. W rzeczywistości, w której nieustannie mieszają się tak ważne tematy, każda forma wyrazu jest cenna. Moda to sztuka nie tylko dla samej sztuki. Nasz styl też ma głos.
Autor: Oliwia Józefowiak
Zdjęcie: Spadiora