Projekt PAZUR, czyli galeria sztuki na paznokciach

Sztuka rządzi się własnymi prawami. To, co dla jednych jest arcydziełem, przez innych może nigdy nie zostać docenione. Jednak nawet pomimo tak zróżnicowanych opinii odbiorców, jedno pozostaje niezmienne – sztuka nie zna granic, a coraz nowsze formy, które przyjmuje, stają się wyraźnym potwierdzeniem jej niesamowitej wielowymiarowości.

PAZUR to wyjątkowa wystawa sztuki nowoczesnej na paznokciach, które wbrew wszelkim „tradycyjnym” przekonaniom, przemieniły się w płótno dla artystów. Prace zaproszonych twórców pozwoliły wyeksponować często niedoceniany potencjał nail artu, nadając nowe znaczenie zwyczajnemu malowaniu paznokci.

Zaprezentowane projekty, oprócz walorów czysto wizualnych, przyciągały uwagę również swoją tematyką. Wśród tipsów oraz naturalnych paznokci, zdobionych rozmaitymi technikami manikiurowymi, można było znaleźć prace poruszające problemy rasizmu, emigracji, tożsamości narodowej, podziałów czy akceptacji.

W wystawie wzięło udział ponad dwudziestu artystów, którzy za pośrednictwem nail artu przybliżyli publice istotne dla nich zagadnienia. Każdy z nich otrzymał oddzielny pawilon w Alei Pazurów, sercu targowiska przy Bakalarskiej w Warszawie, gdzie odbył się wernisaż. W witrynach zaprezentowano opisy prac oraz poszczególne wzory paznokci, które lokalni wietnamscy manikiurzyści przenosili na paznokcie odwiedzających.

Aleksandra Wasilkowska, kuratorka projektu, zaprosiła do współpracy twórców różnej narodowości, jeszcze bardziej poszerzając zasięg i znaczenie „paznokciowej sztuki”. Jedną z najbardziej charakterystycznych prac był projekt Janka Simona „Syntetyczni Polacy”, przedstawiający na tipsach uśredniony obraz Polaka. Na każdym paznokciu znalazła się inna symboliczna sylwetka, która powstała za pomocą odpowiedniego algorytmu łączącego dostępne w internecie twarze modeli w nowe wizerunki nieoczywistych obywateli.

Na szczególną uwagę zasłużyła również praca Agnieszki Kurant – „Emigracja”. Współpracując z typografem Radimem Peško, artystka przeniosła na paznokcie czcionkę stworzoną z połączenia historycznych i współczesnych krojów pisma. Jak zaznacza sama autorka, projekt miał podkreślić istotę zmienności sztuki, która, podobnie jak wykorzystana czcionka, za sprawą wszystkich mutacji oraz interakcji zaczyna po prostu żyć własnym życiem.

Dużą rolę w zbudowaniu klimatu wydarzenia odegrało także samo miejsce wystawy. Słynna Aleja Pazurów znajduje się w centrum bazaru Asian Town przy Bakalarskiej w Warszawie. Światła, stragany, bary oraz przeszklone pawilony z młodymi Wietnamczykami wykonującymi manikiur – to wszystko stało się cennym tłem dla projektu PAZUR. Warszawska przestrzeń targowa tworzy złożoną strukturę zarówno pod względem architektonicznym, jak i społeczno-kulturowym. Można tam znaleźć niesamowite produkty, usługi oraz bogatą mieszankę etniczną złożoną z 25 współistniejących narodowości. Bakalarska stała się więc łatwym sposobem na błyskawiczną podróż do innego świata, idealnie wpasowując się w tematykę „paznokciowego wernisażu”.

Przeniesienie galerii sztuki na dłonie odwiedzających nadało nową formę mówieniu o współczesnych problemach i ważnych społecznie zagadnieniach. Artystyczne paznokcie zyskały więc role łącznika  pomiędzy sztuką a codziennym życiem. Jednocześnie udowadniając, że nawet tak niewielkie elementy mogą nieść za sobą ważny przekaz przemieniający zwykły manikiur w ponad podziałowe zjawisko kulturowe.


Autor: Oliwia Józefowiak

Zdjęcie: Instagram

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przejdź do paska narzędzi