Wartości pokolenia Z na płótnie
Zalando, znana platforma modowa, niejednokrotnie już tworzyło projekty zaangażowane społecznie. Ostatnio marka przedstawiła polską edycję globalnej kampanii “To wszystko zostaje z nami na dobre”, powstałą we współpracy z pięcioma aktywist(k)ami młodego polskiego pokolenia.
W marcu 2021 roku Zalando wypuściło swoją kampanię “To wszystko zostaje z nami na dobre”, skupiającą się na inkluzywności i samoakceptacji. Jej bohaterami byli przedstawiciele różnych grup marginalizowanych, których portrety uwiecznił niemiecki fotograf Dan Beleiu. W krótkim filmiku, który również był częścią kampanii, zobaczyć można Luca Brayera – tancerza, aktora i modela, którego nie powstrzymuje brak jednej ręki, Yolisę Mqoco – całopozytywną instagramerk z Południowej Afryki, Yanna Horowitza – deskorolkarza i aktywistę LGBTQ+, który wystąpił wraz ze swoim partnerem, a także Mista Strange – brytyjskiego rapera i geja, który skomponował też ścieżkę dźwiękową obecną na nagraniu.
Projekt ten doczekał się niedawno swojej polskiej wersji. Kampania “Obraz pokolenia Z” wystartowała 5 maja, ukazując pięcioro polskich aktywistów i aktywistek działających na rzecz inkluzywności, równości, różnorodności, akceptacji i odpowiedzialności. Tak jak w globalnej kampanii i polska odsłona oparta została o krótkie wideo i portrety przedstawiające bohaterki i bohaterów, jednak tym razem zamiast fotografii, podobizny zostały uwiecznione na płótnach przez Justynę Grodecką (również przedstawicielkę pokolenia Z). Malarka w swojej sztuce już wcześniej odnosiła się do problematyki społecznej.
Przedstawicielem społeczności LGBTQ+ został Kacper Potępski – transpłciowy aktywista, którego można było poznać m.in. przy okazji akcji organizowanej przez Kampanię Przeciw Homofobii #JestemPrzeciwTransfobii. Różnorodność promuje Ogi Ugonoh – czarnoskóra aktywistka, walcząca z rasizmem i wspierająca inicjatywę #dontcallmemurzyn. Głosem osób z niepełnosprawnościami został Bartosz Kloch – aktywista, który swoje nogi pomalował na czerwono aby były lepiej widoczne. O akceptacji przypomina za to Kacper Kruz – model, twórca internetowy i przedstawiciel ruchu ciałopozytywności. W polskiej kampanii pojawił się również akcent związany z ekologią i odpowiedzialnością, którego przedstawicielką została Ewelina Antonowicz – koordynatorka polskiego oddziału Fashion Revolution.
Młodzi aktywiści poruszają w swojej działalności tematy ważne społecznie, a mimo to często są ignorowani lub wręcz uciszani. Spotyka ich też duży hejt, a mimo to codziennie starają się walczyć i wspierać innych. Kampania Zalando oddaje im głos i pozwala na przebicie się z ich przekazem do szerszej publiki. Jedyne na co można liczyć to to, że tak samo jak piękne portrety, przedstawione w spocie wartości zostaną z nami na dobre.
Autor: Izabela Korona
Zdjęcie: Zalando/YouTube