Wielka czwórka – czyli co słychać w teatrze

Na tę decyzję wszyscy długo czekali. 12 lutego 2021 roku, po długiej przerwie, miejsca związane z kulturą takie jak kina, teatry, opery czy filharmonie, ponownie zostały otwarte. Limitem jest jednak 50% miejsc, obowiązuje noszenie maseczki oraz zakaz wszelkiej konsumpcji. W moim odczuciu to niewielkie wyrzeczenia w stosunku do tego,  jak ogromną radością i przyjemnością jest oglądanie ulubionych aktorów na ekranie czy grających na żywo w teatrze.

Spektakle teatralne dostarczają wiele pozytywnych emocji. Gra aktorska połączona ze śpiewem i tańcem to niezwykłe widowisko.  Moim faworytem są teatry muzyczne i to ich repertuar na najbliższy czas postaram się przybliżyć.

WIELKA CZWÓRKA
Krakowski Teatr „Variete” – „Chicago”

Akcja rozgrywa się w roku 1929. Gospodyni domowa Roxie wierzy, że jej życie odmieni się za pomocą śpiewu i tańca. Jej jedynym pragnieniem jest podążyć w ślady gwiazdy kabaretu – Velmy Kelly. Gdy obie lądują w więzieniu oskarżone o popełnienie morderstw, Roxie otrzymuje niepowtarzalną szansę, by spełnić swoje marzenia. Miałam przyjemność być na tym spektaklu w 2019 roku, gdy w rolę Roxie Hart wcieliła się Alicja Kalinowska, a w rolę Velmy KallySabina Karwala.  Cóż to było za przeżycie! Fabuła toczy się bardzo dynamicznie, chwilami bywa groteskowa, a zaraz potem wzruszająca. Przedstawia siłę i sposób myślenia kobiet. Panie prezentują się w bardzo kobiecych kostiumach, co dodaję pikanterii i podkreśla ich osobowość. Choreografia i muzyka to miód dla uszu i oczu. W tym roku w rolę Roxie Hart wcielą się:  Barbara Kurdej-Szatan/Ewelina Adamska-Porczyk, w rolę Velmy Kally: Sabina Karwala/Katarzyna Osipuk.

REŻYSERIA: Wojciech Kościelniak
CHOREOGRAFIA: Ewelina Adamska-Porczyk
SCENOGRAFIA I KOSTIUMY: Anna Chadaj
KIEROWNICTWO MUZYCZNE: Sebastian Bernatowicz
PRZYGOTOWANIE WOKALNE: Justyna Motylska

Wrocławski Teatr „Capitol” – „Mock. Czarna burleska”

Jest to spektakl na motywach powieści wrocławskiego pisarza Marka Krajewskiego o komisarzu Eberhardzie Mocku. Bohaterowi towarzyszą na scenie policjanci, bandyci, szaleńcy i prostytutki – to one poprowadzą burleskowy show o władzy, zbrodni i namiętnościach. Do premiery tego spektaklu w październiku 2019 roku z niecierpliwością odliczałam dni. Kryminały z postacią Mocka wciągały mnie od pierwszej strony. W powieściach opisy zbrodni są dość brutalne i zastanawiałam się, czy spektakl również taki będzie. Pozytywnie zaskoczyło mnie przeniesienie tego świata na deski teatru muzycznego. To dość mroczny, a tym samym „piękny” spektakl, doprowadzający widza do wielu wzruszeń i przemyśleń. Zdecydowanie polecam jednak zajrzeć do powieści przed spektaklem.

REŻYSERIA: Konrad Imiela
CHOREOGRAFIA: Jacek Gębura
SCENOGRAFIA I KOSTIUMY: Anna Haudek i Anna Chadaj
KIEROWNICTWO MUZYCZNE: Grzegorz Rdzak i Adam Skrzypek
PRZYGOTOWANIE WOKALNE: Magdalena Śniadecka – Skrzypek

Teatr Muzyczny w Poznaniu – „PIPPIN”

Polska premiera musicalu, który po raz pierwszy został zaprezentowany na Broadwayu w 1972 roku. Teatr Muzyczny w Poznaniu pokazuje nową wersję z 2013 roku. Na scenie oglądamy historię następcy tronu frankijskiego, młodego księcia Pippina, który po zabiciu ojca, króla Karola Wielkiego, obejmuje władzę. To, co interesuje go najbardziej, to intrygi i władza. Pewnego dnia postanawia jednak przewartościować swoje życie i cieszyć się każdą jego chwilą. To spektakl dla widza z nietypowym poczuciem humoru, opartym w dużej mierze na grotesce. Jednocześnie na każdym kroku możemy dostrzec mądrość wynikającą z powieści i morał. Musical wyróżnia mocno „cyrkowa” charakteryzacja i stroje. Piosenki i sceny zbiorowe spektaklu z jednej strony nawiązują do melodyjnej stylistyki muzyki pop, a z drugiej wykorzystują taneczne elementy muzyki R&B i soul.  Doświadczenie godne polecenia.

REŻYSERIA: Jerzy Jan Połoński
CHOREOGRAFIA: Paulina Andrzejewska
SCENOGRAFIA I KOSTIUMY: Mariusz Napierała i Agata Uhman

Teatr Muzyczny w Gdyni – „Rewia 70&France”

W tym sezonie teatr Muzyczny w Gdyni zaprasza widzów na koncert polskich piosenek lat 70. oraz przebojów francuskich. Po miesiącach rozłąki pragnie przenieść nas „w niezwykły świata emocji i barw, dostępny tylko w teatrze. Koncert składa się z dwóch części. W pierwszej usłyszymy znane polskie przeboje i wrócimy do wyjątkowych wykonań tamtych lat, w drugiej – odwiedzimy m.in. paryskie ulice i odbędziemy muzyczny Tour de France.” W programie piosenki m.in.: Anny Jantar, Andrzeja Rosiewicza, Maryli Rodowicz, Urszuli Dudziak, Jacka Kaczmarskiego, ABBY, Edith Piaf, Mireille Mathieu, Joe Dassina, Vanessy Paradis, Ingrid. I szczerze przyznam, że polecam ten koncert w ciemno. Sama nie miałam jeszcze okazji w nim uczestniczyć, ale tematyka jest niezwykle ciekawa. Muzyka lat 70. to czas wielu wzruszeń i prawdziwych historii zawartych w muzyce i tekstach całego rynku muzycznego Europy. Rozkwit i rozwój w dziedzinie muzyki tzw. popularnej przeżywaliśmy również w naszym kraju. Agnieszka Osiecka pisała jedne z najpiękniejszych tekstów dla wielu artystów i to właśnie w tych latach mogliśmy je usłyszeć. Należy zaznaczyć, że w koncercie wezmą udział artyści, których mogliśmy śledzić w innych spektaklach teatru, a te zawsze były na wysokim poziomie i zdobywały jedne z najlepszych recenzji. Tak więc, do zobaczenia!


Autor: Agata Jurewicz

Zdjęcia: Oficjalne strony teatrów – galeria

Agata Jurewicz

Pochodzę z miejscowości położonej przy styku trzech państw Niemiec, Polski i Czech. Od kilku lat mieszkam we Wrocławiu. Jestem zawodowym aktorem musicalowym i serialowym. Moją drugą pasją jest pisanie. Uwielbiam rozmawiać z ludźmi. Szczególnie cenie sobie kreatywność, pracowitość i optymizm, którym sama staram się dzielić. Radość czerpię z podróży, słonecznych dni, muzyki i spacerów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przejdź do paska narzędzi