Crowdsourcing idei

Mówi się, że na pisaniu nie sposób zarobić. Przecież ludzie nie czytają. Po co więc pisać? Chleba z tego nie będzie. A jednak będzie, co udowadnia Fundacja Społeczeństwo i jej Projekt Utopia. Utopia tak bardzo potrzebna w dzisiejszych czasach…

Na zwycięzcę oczekuje 10 000 złotych nagrody, możliwość dalszej współpracy literackiej z organizatorami, a także publikacja opowiadania w pokonkursowej antologii i w formie profesjonalnego audiobooka. Pozostali nagrodzeni również mają szansę na publikację, a między nich zostanie rozdzielone kolejne 10 000 złotych.

Czemu ktoś miałby tak hojnie nagradzać artystów? Powód jest prosty: fatalny i stale pogarszający się stan naszej planety. Globalne ocieplenie jest faktem. Jeśli w jakiś sposób mu nie zaradzimy, nasz gatunek może się skończyć. Zaś Fundacja Społeczeństwo zajmuje się między innymi tworzeniem ekowiosek czy edukacją alternatywną, mającą na celu tworzenie obywateli bardziej świadomych ciążącej na nich odpowiedzialności.

„Pomysł na organizację konkursu narodził się jako naturalna konsekwencja obszarów naszych zainteresowań i działań. Niezmiernie ciekawiło nas jak inni ludzie rozumieją ‘pozytywną przemianę społeczną’, co jest dla nich ważne, jak o tym piszą.” – opowiada Agnieszka Chmura z zespołu Projekt Utopia. – „Kolejnym ważnym aspektem jest chęć wydania najlepszych opowiadań w formie książki oraz audiobooka. Wierzymy, że dobre książki niosą wielkie zmiany”

W związku z tym Fundacja postanowiła przeprowadzić crowdsourcing idei, czyli, mówiąc kolokwialne, zasięgnąć języka u ludu. Przedmiotem pracy konkursowej powinna być historia pozytywnej przemiany społecznej, która ma szansę zajść w najbliższej przyszłości. Organizatorom zależało, by szczególny nacisk położyć na ekonomię społeczną, ekowioski, edukację alternatywną, zrównoważony rozwój i ekologię, czyli jedne z największych bolączek współczesnego świata. Autorzy mają od 5 do 30 stron na zaprezentowanie swoich rozwiązań.

Konkurs ogłoszony został w całej Polsce, nie tylko za pośrednictwem portali literackich i mediów społecznościowych. Zainwestowano także w plakaty, co w przypadku konkursu literackiego może uchodzić za rzadkość.

„Promowaliśmy swoje działania w 7 miast w Polsce (Warszawa, Wrocław, Kraków, Gdańsk, Katowice, Łódź, Poznań) ze studentami i nie tylko, którzy rozwieszali plakaty w bibliotekach, kawiarniach i na uczelniach wyższych. Łącznie 120 plakatów zostało powieszonych w Polsce. Podjęliśmy również współpracę z kilkoma portalami literackimi oraz blogami autorskimi […] Mieliśmy przyjemność uczestniczyć w wywiadzie dla studenckiego Radia Żak. Dostaliśmy również wsparcie studenckich organizacji oraz biur karier, które publikowały nasze wydarzenie na swoich serwisach.” – mówi Chmura.

W jury zasiadają znane osoby. Maria Kula, redaktorka od 2014 roku pomagająca pisarzom w przygotowaniu ich dzieł do publikacji, a także ucząca ich dobrego przedstawiania historii. Zapytana o poziom prac konkursowych i padające w nich propozycje odpowiada, że jeszcze ich nie czytała.

Mariusz Truszkowski, przedsiębiorca społeczny zajmujący się edukacją alternatywną, a także nowoczesnymi ekowioskami.

Ostatnim jurorem jest Marcin Beme, właściciel i twórca serwisu Audioteka. To dzięki niemu laureaci będą mogli wydać swoje opowiadania w formie audiobooka czytanego przez profesjonalnego lektora.

Jeśli ktoś sądzi, że ludziom nie zależy na losie naszej planety, statystyka wybije go z błędnych przekonań. Do konkursu zgłoszono aż 727 prac, których wyniki poznamy 31 marca 2020 roku. Pozostaje mieć nadzieję, że przedstawione przez uczestników propozycje będą na tyle odważne i wnikliwe, że pociągną za sobą nowatorskie posunięcia, dzięki którym nasz świat stanie się lepszy. A zwycięzca w kolejnych tekstach poda nam kolejną porcję nadziei i konkretnych rozwiązań.

Paweł Wilczkowiak

Paweł Wilczkowiak

Połączenie mnicha i żołnierza Legii Cudzoziemskiej. Słucha muzyki klasycznej i pagan ambientu. Biega na 10 km z obciążeniem i czyta klasyków. W redakcji zajmuje się głównie kulturą i życiem studenckim. Sporadycznie dzieli się wiedzą marketingową zdobywaną na komunikacji wizerunkowej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *