TikTok w trosce o samopoczucie

Niedawno wprowadzone na TikToka WellnessHub to specjalna sekcja poświęcona promocji zdrowego trybu życia. Ułatwiony dostęp do informacji ma zachęcić użytkowników do dbania o kondycję zarówno ciała jak i umysłu, a aplikacji pomóc wzrosnąć do rangi lidera wśród platform dostarczających podobny kontent.  

TikTok, choć należy do stosunkowo młodych social mediów, jego popularność stale rośnie w siłę. Początkowo kojarzony głównie jako aplikacja dla nastolatków, którzy za jej pośrednictwem wstawiają do sieci swoje taneczne pokazy, w ciągu ostatniego roku, szczególnie za sprawa kwarantanny przyciągnęła miliony nowych użytkowników w różnym wieku. W przeciwieństwie do innych platform takich jak Instagram sukces tworzonego na TikToku kontentu nie zależy w pełni od ilości polubień, najważniejsza jest interakcja między użytkownikami. Dzięki temu niezależnie od tego, jaką ilość obserwatorów się posiada, można dotrzeć ze swoimi filmikiem do szerokiej widowni. 

Charakterystyczne jest również to, że aplikacja sama biorąc pod uwagę wcześniejszą aktywność, dobiera treści, jakie dana osoba zobaczy na stronie głównej. Na TikToku wytworzyły się liczne grupy zainteresowań, mamy tu masę komediantów, specjalistów od pielęgnacji ogrodu, fanów książek czy poszczególnych seriali no i oczywiście entuzjastów wspomnianego wellnessu. A co to właściwie znaczy? Nic innego jak powszechnie rozumiany stan dobrobytu fizycznego i psychicznego. Za sprawą mediów społecznościowych pojęcie to urosło w ostatnich latach do rangi kategorii estetycznej. Po wpisaniu hasła w wyszukiwarkę wyskoczą nam fotografie wszelkiego rodzaju kosmetyków, ludzi uprawiających poranny jogging i jedzenia, szczególnie tak zwanych superfoods.

Mniej więcej w ten sposób wygląda też podejście do tematu na TikToku. Twórcami treści są tu zarówno profesjonalni lekarze czy trenerzy, jak i zwyczajni ludzi chcący podzielić się radami na temat tego jak udoskonalić swoją codzienną rutynę. Po różnymi hashtagami jak #fitness czy #health znajdują się  tysiące filmików przedstawiających plany treningowe, sposoby medytacji czy jogę dla początkujących. Dzięki aplikacji możemy podglądnąć też wysiłków sportowców i celebrytów.

Największą zaletą według użytkowników jest zwięzłość przekazu, bo materiały mają po kilkanaście sekund. Dla porównania, żeby zapoznać się ze wszystkimi ćwiczeniami przedstawionymi w video na YouTubie, trzeba poświęcić statystycznie ok. 10 minut. Z drugiej strony trenerzy podkreślają, że na TikToku znajdziemy też wiele fit mitów. Badania brytyjskiego portalu Money.uk wskazują, że 1 z 4 zamieszczonych treningów zawiera mijające się z prawdą informacje. Znajdą się tu twórcy obiecujący szybkie, nierealistyczne rezultaty, jak osiągnięcie płaskiego brzucha w 20 dni za sprawą pojedynczego ćwiczenia, byle tylko zwiększyć liczbę wyświetleń filmiku. Z podobnymi sytuacjami możemy obecnie spotkać się jednak na każdej innej platformie społecznościowej, bo problem dotyczy ogólnego sposobu podejścia do fitnessu w mediach, więc jedynym rozwiązaniem jest zachowanie rozwagi.

Sporą popularnością cieszą się  też powszechnie uznawane za zdrowe, przepisy. To właśnie one najszybciej przebijają się poza wellnessową stronę TikToka kreując na całej aplikacji nowe tredny. Jakiś czas temu ulubionym śniadaniem użytkowników była pieczona owsianka w różnorodnych wariantach, teraz natomiast modne jest natomiast dodawanie kilkunastu kropelek chlorofilu do wody dla poprawy skóry. Oczywiście tiktokerzy przed wypiciem specyfiku dokładnie masują twarz innym obecnym hitem aplikacji, jakim jest przeznaczony do tego kamień Gua Sha.

Za sprawą nowo dodanej WellnessHub, zamiast wpisywać po kolei osobne frazy, można znaleźć całą tego typu zawartość w jednym miejscu. Sekcja została podzielona na cztery kategorie – Food and Nutrition (odżywianiem), Fitness, Life Advice (porady życiowe) i Mindfulness (zdrowie umysłu). Po kliknięciu dowolnej z nich aplikacja kieruje prosto do związanych z nią filmików. Oprócz tego znajdziemy tam jeszcze odnośniki do profili konkretnych influencerów tworzących w tematyce wellness oraz publikacje autorstwa partnerów biznesowych. Jest to już kolejny krok, jaki TikTok podejmuje w stronę dobrego samopoczucia jego użytkowników. W listopadzie ubiegłego roku ruszyło tzw. Network of Wellbeing Heroes, czyli sieć łącząca kreatorów kontentu, których celem jest zwrócenie uwagi społeczeństwa na zdrowie psychiczne, a także walka z zaburzeniami odżywiania.

Warto wspomnieć, że choć sekcja od razu zyskała swoich wielbicieli i była mocno promowana przez użytkowników, nie pojawia się automatycznie na stronie głównej i trzeba ją odszukać samodzielnie. Krok po kroku proces ten został przedstawiony w powyższym filmiku.

 

 


Tekst: Jessica Krysiak

Zdjęcia: Pinterest

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *