Czym jest PR?

Pobrali się od razu po przypadkowej rozmowie w autobusie. Wysiedli na najbliższym przystanku i od razu wezwali księdza. Bezdomny doradził mu kredyt hipoteczny, a on go wziął. Takich historii nie słyszymy często, a ich ewentualnych bohaterów mamy za szaleńców. Dlaczego w ogóle dbamy o wizerunek?

Jak cię definiują – tak cię piszą

Według Wikipedii public relations ma około 2000 definicji. Każda zakłada inny cel i metody jego osiągania. Jedni mówią, że PR to pozyskiwanie poparcia dla działań organizacji publicznej. Inni, że to przekazywanie informacji na temat firmy, jej produktów, działań, usług i tym podobnych. Jeszcze inna definicja (3/2000, cierpliwości) mówi, że to budowanie relacji podmiotu (może być ich wiele, od firm, przez NGO, po państwa czy siły zbrojne). I tej definicji się przyjrzyjmy. Wszystkie mają otoczenie jako wspólny mianownik, więc ta będzie dobrym punktem wyjścia.

Więc co z tym otoczeniem?

Public relations przetłumaczyć można jako relacje z publicznością. Publiczność podmiotu uprawiającego PR to każdy, kto potencjalnie znajduje się w jego zasięgu. Tak więc relacje z publicznością polegają na zapisaniu się w jej świadomości w pewien konkretny sposób. Celem budowania takiej relacji jest nic innego, jak pozyskanie długotrwałego zaufania przekładającego się na korzystanie z usług, dotacje dla fundacji czy po prostu poparcie działań podmiotu.

Narzędzia PR

Swoją publiczność podmiot może spotkać w wielu miejscach. Każde z nich wymaga zastosowania innych narzędzi. Tak na przykład fundamentem PR-u jest monitoring mediów, czyli stałe sprawdzanie, co mówi się o podmiocie i jego konkurencji, produktach z danej branży itp. W oparciu o jego wyniki można próbować tworzyć strategię komunikacji.

Często też podmioty spotykają się ze swoją publicznością na eventach. W zależności od ducha podmiotu, event może przybrać różne formy. W każdym razie – podmiot zostanie zapamiętany jako źródło pozytywnych doświadczeń.

Można też zobaczyć podmiot w akcji. Ilekroć widać jego znak na stadionie, muzeum, domu dziecka – ktoś w dziale PR -u zaproponował sponsoring. Oznacza to po prostu finansowe wsparcie czegoś. Można w sponsorowanym miejscu umieścić logo firmy lub ogłosić w prasie i internecie, że się je wsparło. Efekt? Podmiot zostaje skojarzony jako wspierający ważne elementy życia społecznego.

A media? W dużych mediach mówią o dużych rybach. Tak więc narzędziem PR-owca będą media relations, czyli relacje z mediami, w tym internetowymi. Sam fakt wspomnienia w mediach nie wystarcza. Trzeba jeszcze umieć zredagować komunikat medialny, aby potencjalny odbiorca poświęcił mu uwagę w przerwie między pogodą a wynikami ekstraklasy.

Po co jest PR?

Na rynku można znaleźć wiele podmiotów z jednej branży. Konkurować mogą oczywiście ceną. Zniżać, zniżać… aż w końcu ktoś zbankrutuje, a zwycięzca tryumfalnie podniesie ceny. Widać, że nie ma to większego sensu. Zatem w sytuacji różnorodności rynkowej można działać inaczej. Budować pozytywne skojarzenia ze sobą, by tak przyciągać klientów. Czyli uprawiać PR.

Ludzie coraz większą wagę przywiązują do wartości. Coraz bardziej martwią się o zwierzęta, klimat, mieszkańców Trzeciego Świata. Co za tym idzie – będą sprawdzać, czy podmiot przypadkiem im nie szkodzi. A jeśli pomaga, to zyskuje zaufanie. Czyli uprawia PR.

Bo nie ufamy na słowo. Nie radzimy się przypadkowych ludzi w specjalistycznych sprawach. Nie wychodzimy za przypadkowo spotkaną osobę. I tak dalej i tak dalej. Dlatego firmy wchodzą z nami w relację, prezentują się pod wieloma kątami. Czyli uprawiają PR.

Powodów jest jeszcze mnóstwo, ale będą one tylko wariacją na temat różnorodności rynku i czujności klientów.

Zdjęcie: Pixabay

Paweł Wilczkowiak

Połączenie mnicha i żołnierza Legii Cudzoziemskiej. Słucha muzyki klasycznej i pagan ambientu. Biega na 10 km z obciążeniem i czyta klasyków. W redakcji zajmuje się głównie kulturą i życiem studenckim. Sporadycznie dzieli się wiedzą marketingową zdobywaną na komunikacji wizerunkowej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *