Czym jest UX i jak działa?

Dlaczego istnieje osobne stanowisko poświęcone projektowaniu naszych doświadczeń? O tym w dzisiejszym artykule.

Świat bez UX

Kto chciałby kupować w sklepie, w którym w dziale „nabiał” stoi sprzęt RTV, na wędlinach proszki do prania, a w dziale z ubraniami alkohole? I który na domiar złego wygląda jak labirynt Minotaura, w którym raczej nie starczy nam nici? Odpowiedź jest jedna – nikt. No może poza sytuacją, w której jest to jedyny sklep w promieniu 200 km i wybieramy między bojkotem i śmiercią głodową.

Tym jest właśnie UX. Układaniem nabiału w dziale „nabiał”, wędlin w dziale „wędliny”. I układaniem alejek tak, by nie były labiryntem.

Odstawiając przypowieści na bok – UX to sprawianie, by użytkowanie produktu było jak najprzyjemniejsze. I jak najbardziej uporządkowane. Z nastawieniem na potrzeby użytkownika, nie na artystyczne potrzeby projektanta.

Badania

Są esencją marketingu. Jego punktem wyjścia. Bez nich działanie na tym polu to chodzenie po ciemnym lesie bez latarki i mapy. To one mówią, czego chce odbiorca i są wytyczną dla każdego, kto bierze udział w procesie projektowym.

W projektowaniu doświadczeń użytkownika wyglądają inaczej, niż przy projektowaniu na przykład klasycznej kampanii reklamowej. Wynika to z tego, że ta dziedzina zajmuje się bardziej mechanizmami poznawczymi człowieka czy jego sposobem korzystania z rzeczy.

Przykładowym UX-owym badaniem jest eye-tracking. Polega na sprawdzeniu, jak użytkownik wodzi wzrokiem po stronie internetowej czy aplikacji. Dzięki temu wiadomo, gdzie umieścić przyciski i w jakiej kolejności. Każdy przynajmniej raz używał strony czy aplikacji, która wydawała mu się bez sensu czy pochłaniała za dużo czasu na szukanie. To właśnie skutek braku takich badań.

Następna to wywiad pogłębiony. Tutaj bada się potrzeby, motywacje, etc. za pomocą pogłębionych pytań. Po pierwsze – muszą być otwarte, by badany miał pole „do popisu”. Po drugie – obowiązkowo należy kolejnymi pytaniami pogłębiać poruszone wątki, by dotrzeć do sedna sprawy. W ten sposób mamy większą szansę na zbliżenie się do doskonałości.

Prototypowanie polega z kolei na przygotowaniu uproszczonej wersji tego, co w finalnej wersji zobaczy użytkownik. Następnie testuje się to na wybranej grupie. Dzięki temu możliwe jest poprawienie ewentualnych błędów czy zyskanie nowej perspektywy.

Analiza nagrań sesji to wielogodzinne przyglądanie się nagraniu ekranu. Widać wtedy, jak użytkownik korzysta z aplikacji. Ma to głęboką wadę – nie wiemy kim jest, czy korzysta wyspany czy też nie, etc.

Badanie konkurencji

Konkurencji zawsze patrzy się na ręce. Sukces rynkowy to wszakże bycie lepszym od niej. Można także podpatrzeć u niej dobre pomysły, na które samemu by się nie wpadło. Dzięki temu unika się także pułapki zbytniego artyzmu. Skoro coś działało u konkurencji, to zadziała i u nas. Przekombinowanie w marketingu może być wyrokiem śmierci.

Z nadmiernym inspirowaniem się również związane jest pewne ryzyko. Mianowicie można stworzyć kolejny przeciętny element zbioru. O którym łatwiej zapomnieć i wybrać coś bardziej wyróżniającego się.

Projektowanie

W ramach samego projektowania UX wykonuje się makiety. Pierwsze makiety mogą być szkicowane ołówkiem na papierze, to częsta praktyka. Dopiero w toku projektu wykonuje się bardziej rozbudowane, z pomocą specjalistycznych programów. Dzięki temu można zyskać wstępny obraz produktu, który potem przekaże się projektantowi interfejsów. Bowiem projektowanie opiera się na przygotowaniu zaledwie wytycznych, szkiców dla programistów czy grafików. Oni przełożą to na obrazy, które ukażą się na naszych ekranach.


Autor: Paweł Wilczkowiak

Zdjęcia: Pixabay

Paweł Wilczkowiak

Połączenie mnicha i żołnierza Legii Cudzoziemskiej. Słucha muzyki klasycznej i pagan ambientu. Biega na 10 km z obciążeniem i czyta klasyków. W redakcji zajmuje się głównie kulturą i życiem studenckim. Sporadycznie dzieli się wiedzą marketingową zdobywaną na komunikacji wizerunkowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przejdź do paska narzędzi