Czym zajmuje się copywriter?

Mogłoby się wydawać, że praca copywritera polega jedynie na pisaniu? Czy aby na pewno?

Research

Z pewnością dzień pracy copywritera nie składa się z ośmiu godzin samego pisania. Przede wszystkim – musi wiedzieć, o czym pisze. Dlatego sporą część jego czasu pochłania research. Na jedną minutę pisania przypada co najmniej kilka razy więcej minut przekopywania specjalistycznych stron, by lepiej zrozumieć klienta.

Burze mózgów i sesje kreatywne

Kreatywność nie jest darem Muz zarezerwowanym dla ich wybrańców. Co, jeśli wspomniane damy nie raczą odwiedzić copywritera przez deadline’em? Czy będzie tłumaczył się klientowi kaprysem weny? Oczywiście, że nie. Kreatywność to taka sama kompetencja jak obsługa pakietu biurowego czy znajomość języka obcego. Copywriter to medium wywołujące Muzy określonymi rytuałami.

Może to przybierać formę burzy mózgów z innymi copywriterami. Praca indywidualna w branży kreatywnej to raczej rzadkość. Burza mózgów to po prostu wyrzucanie z siebie wszystkich pomysłów, jakiejkolwiek jakości by nie były. Innym sposobem na kapryśne Muzy są techniki kreatywne. Szeroka gama ćwiczeń pozwala ująć kaprysy w cugle i odpowiednio je pokierować.

Nadzór nad wykonaniem

Nad techniczną stroną spotów czy reklam czuwają dźwiękowcy, oświetleniowcy, operatorzy kamer, pirotechnicy, etc. Jednak muszą pracować w oparciu o scenariusz. Jego przygotowanie spoczywa na głowie copywritera. Jednak jego udział nie kończy się na przygotowaniu go na sesji kreatywnej. Nie, copywriter nadzoruje także proces wykonania. Jeździ do wytwórni, zgłasza swoje zastrzeżenia.

Korekta

Przybiera różne formy. Copywriter stojący wyżej w pracowniczej hierarchii nieraz przegląda i poprawia teksty kolegów z niższych szczebli. W oparciu o zasady zarówno branżowe, jak i językowe. Błędy są przecież przywilejem początkujących. Dodatkowo, teksty i koncepty wyższych copywriterów też są oceniane.

Inną formą korekty jest ta merytoryczna. Nie powinno do niej dochodzić, jej potrzeba świadczy o niezrozumieniu zagadnienia i/lub niedokładnym researchu. Jednak czasem tekst zostaje odrzucony przez klienta. Dobrze, jeżeli jest to uzasadnione i wiadomo, czemu trzeba się przyjrzeć jeszcze raz. A klient nasz pan, więc bywa kapryśny i apodyktyczny.

Grafika

Copywriter raczej nie wykonuje grafik, tym zajmuje się designer. Jednak w ścisłej współpracy z kolegą od słów. Razem decydują, gdzie i dlaczego się one znajdą. Często to on opracowuje koncept grafiki, a designer jedynie go ucieleśnia.

Po godzinach

Praca copywritera nie zamyka się w przysłowiowych ramach 9:00-16:00. Nie, nikt nie przetrzymuje go w agencji kolejne 8 godzin, tym razem za darmo. Dla niego każdy kontakt z reklamą to de facto doskonalenie zawodowe. Czy widzi reklamę w telewizji, czy słyszy ją w radio – uczy się z niej. Zna rządzące nią prawa, dzięki czemu nawet w czasie wolnym pracy mimowolnie znajduje inspiracje i wzorce.


Autor: Paweł Wilczkowiak

Paweł Wilczkowiak

Połączenie mnicha i żołnierza Legii Cudzoziemskiej. Słucha muzyki klasycznej i pagan ambientu. Biega na 10 km z obciążeniem i czyta klasyków. W redakcji zajmuje się głównie kulturą i życiem studenckim. Sporadycznie dzieli się wiedzą marketingową zdobywaną na komunikacji wizerunkowej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *