Kastomizacja – w pogoni za klientem
Zastanawiając się nad źródłem efektywności firmy, jednym z pierwszych skojarzeń jest produkcja masowa. Wytwarzanie dużych ilości wyrobów, łatwość procesu, jednakowa technologia czy niskie koszty potrafią wznieść przedsiębiorstwo na wyżyny wydajności. Jednak współczesny klient coraz częściej odrzuca to, co jednakowe, poszukując, nawet w produktach codziennego użytku, swojej indywidualności. Dlatego też liczne marki chętniej stawiają na kastomizację, dając konsumentom możliwość wyrażenia ich prawdziwego „ja”.
Firmy budujące swoją strategię na idei kastomizacji dostarczanych produktów odchodzą od produkcji masowej, skupiając się na specyficznych potrzebach klientów. Proces ten jest więc nowoczesną formą marketingu spersonalizowanego, opierającego się na prezentacji unikalnej oferty pojedynczemu użytkownikowi, który ułatwia dotarcie do odbiorców oraz wytworzenie dóbr jak najbardziej zbliżonych do ich oczekiwań.
Kastomizacja powstała jako odpowiedź na coraz silniejsze dążenie jednostki do indywidualności. W skomercjalizowanym świecie, gdzie z każdej strony zasypują nas niemal identyczne produkty, szansa na pokazanie siebie staje się niezwykle atrakcyjna. Sposoby wyrażania „wyjątkowości” są nieograniczone, a możliwość wpływu konsumentów na wygląd ubrań, butów, biżuterii, dodatków czy rozmaitych urządzeń sprawia, że przedmioty te zyskują bardziej osobisty charakter.
Głównym celem tej strategii stało się dostarczenie produktu „uszytego na miarę” w zgodzie z preferencjami klientów. Tym samym to oni określają własne niestandardowe opcje, co znacznie zwiększa poziom satysfakcji z dokonanego zakupu. Kastomizacja, podobnie jak personalizacja, jest elementem marketingu jeden-do-jednego, zorientowanego na relacje z konsumentami. Jednak pomimo wspólnego zadania – stworzenia oferty jak najbardziej odpowiadającej potrzebom jednostek –sposoby te różnią się rodzajem interakcji z użytkownikiem.
W przeciwieństwie do personalizacji, która wymaga przeprowadzenia odpowiedniego researchu oraz dokładnego poznania potrzeb klientów, podczas kastomizacji proces zdobywania tych informacji nie jest konieczny, ponieważ klient sam określa najistotniejsze dla siebie elementy, biorąc czynny udział w kreowaniu upragnionego przedmiotu lub usługi. Personalizacja odnosi się więc do czegoś osobistego i umożliwia wybór jednej ze stworzonych już wcześniej przez firmę opcji, natomiast kastomizacja wiąże się z nieszablonowymi rzeczami, których kluczowe parametry określa sam użytkownik.
Personalizacja ze względu na swoją specyfikację oraz fakt, że internet to najbardziej pomocne medium przy tym procesie, stała się niezwykle pomocna w obszarze e-commerce. Rozmaite aplikacje, media społecznościowe czy portale informacyjne nieustannie podsuwają klientom spersonalizowane produkty, bazując na ich wcześniejszych wyborach i aktywności w sieci. Jednym z najpopularniejszych przykładów takiego działania jest sklep internetowy Amazon.com, który opierając się na historii wyszukiwania klientów, stosuje system rekomendacji, dostarczając konsumentom kolejne produkty zgodne z ich preferencjami.
Jednak kreowanie „idealnej” oferty wygląda nieco inaczej przy kastomizacji. Firma nie musi znać dokładnych oczekiwań klienta, ponieważ to on przejmuje rolę twórcy oraz pomysłodawcy, a dane przedsiębiorstwo tylko realizuje złożone zamówienie, przez co eliminowane są koszty pozyskiwania informacji na temat preferencji użytkowników. Tworząc upragniony produkt, konsument może opierać się na dostępnych szablonach, a dzięki rozmaitym narzędziom online, jak np. kreatory wizualne, zyskuje on stały podgląd graficzny.
Jedną z pierwszych firm, która zdecydowała się na zastosowanie tej strategii, jednocześnie rewolucjonizując przemysł IT, był Dell. Marka umożliwiła nabywcom sprzętu konfigurację komputerów według ich indywidualnych potrzeb, a wprowadzone rozwiązanie sprawiło, że Dell zyskał pozycję lidera na rynku.
Współcześnie kastomizacja jest stosowana w niemal każdej dziedzinie. Nike oraz Adidas dają szansę na zaprojektowanie własnych butów i ubrań, sklep jubilerski Sheyna pozwala tworzyć projekty biżuterii, Build-A-Bear umożliwia zdobycie niepowtarzalnych zabawek, a MBank i Deutsche Bank dostarczają karty płatnicze z grafiką wymyśloną przez użytkowników. Również branża gastronomiczna stara się wzmocnić zadowolenie klientów, oferując dania opracowane przy współpracy z nimi, jak na przykład McDonald’s, gdzie konsumenci mogą sami komponować burgery.
Kastomizacja stała się więc doskonałym sposobem na usprawnienie odnajdywania upragnionych rzeczy oraz zwiększanie satysfakcji poszczególnych jednostek, które nawet pomimo braku wystarczająco urozmaiconej oferty na rynku ogólnym, zyskują szansę na całkowite zaspokojenie swoich potrzeb. Jednocześnie firmy decydujące się na ten model relacji z konsumentem, podkreślając jego wyjątkowość, budują również niezwykle silną pozycję w porównaniu do konkurencji, która nie dostrzega kreatywnego potencjału własnych klientów.
Autor: Oliwia Józefowiak
Zdjęcie: pixabay.com