Z podziemia do NASA, czyli kosmiczne wyniki „Młodego Matczaka”

W obliczu zbliżającego się końca roku warto spojrzeć wstecz i poświęcić chwilę uwagi temu, co zadziało się na polskiej scenie muzycznej. Postać Maty nie od dziś wywołuje silne i skrajne emocje. Mimo wszystko trzeba przyznać, że rok 2021 należał do „Młodego Matczaka”. Dlaczego?

Miłe złego początki…

Jednym z przełomowych momentów na polskiej scenie muzycznej w tym roku było wydanie singla „Patoreakcja” 30 marca. Niespodziewane ukazanie się utworu wraz z klipem wywołało falę kontrowersji, i sprawiło, że Mata znów był na językach całej Polski. W „Patoreakcji” raper opowiedział, co działo się w jego życiu po wypuszczeniu „Patointeligencji”, odniósł się do komentarzy hejterów i skwitował to wszystko wersem: „Dopiero wtedy pokażę wam wszystkim jak możecie zrobić dookoła świata”. Zgodnie z obietnicą wykupił billboard na Times Square, na którym reklamował nadchodzący album „Młody Matczak”. „Patoreakcja” w zawrotnym tempie zajęła miejsce „Patointeligencji”. Dziś liczy sobie 60 milionów odtworzeń w serwisie YouTube i 34 miliony na Spotify.

Niecałe trzy miesiące później artysta wypuścił kolejny singiel – „Kiss cam (podryw roku)”. Utwór stał się gorącym hitem wakacji, a Mata jako pierwszy polski wykonawca trafił do zestawienia Billboard Global Excl. U.S. Po raz drugi w tym roku pobił rekord wyświetleń. Dziś są to 62 miliony na YouTube i 47 milionów na Spotify. 

„Młodego Matczaka” promowały także single: „La La La (Oh Oh)”, „Skute Bobo”, „Papuga” oraz „Szmata”.

…a koniec jeszcze milszy

Drugi studyjny album Maty pierwotnie miał ukazać się w ostatnim tygodniu września. SBM Label zdecydowało się jednak wypuścić „Młodego Matczaka” w świat dopiero w przeddzień koncertu na Bemowie. W samej przedsprzedaży płyta pokryła się podwójną platyną. Godzinny album liczy aż 21 pozycji, w tym 16 utworów i 5 humorystycznych skitów. Artyście towarzyszą na nim największe nazwiska/pseudonimy w polskiej rap-grze: Quebonafide, Taco Hemingway, White2115, Malik Montana. Płyta od 3 miesięcy utrzymuje się w pierwszej dziesiątce na OLiSie.

Czterdzieści koła ludzi pod sceną

W maju wytwórnia oraz agencja SOLD OUT ogłosiły, że 2 października na lotnisku Bemowo Mata zagra jedyny koncert w tym roku. Wydarzenie miało być największym muzycznym widowiskiem, nic więc dziwnego, że pierwsza, druga i trzecia pula biletów zeszły na pniu. Do tej pory na Bemowie występowały gwiazdy światowego formatu: Michael Jackson, Madonna, Metallica czy AC/DC. Sam raper zgromadził tam 42 tysiące fanów, dając tym samym największy solowy koncert w historii polskiego rapu. Nie tylko to jednak zrobiło wrażenie. Po piosence bisowej „Młody Bachor (outro)” z udziałem GOMBAO 33, w powietrze wzbił się helikopter z Matą na pokładzie. Przy starcie maszyny ziemia zatrzęsła się po raz drugi. Obyło się jednak bez ponownej ewakuacji pobliskich bloków, bo choć drżały, nikt nie wyjebał im okien. Z resztą było dopiero przed 2:00.

Mata feat. McDonald’s

Również w październiku w mediach pojawiły się plotki o rzekomej współpracy rapera z siecią McDonald’s, którą do tej pory pochwalić się mogło zaledwie kilka osób: zespół BTS, J Balvin, Travis Scott oraz Michael Jordan. Plotki okazały się prawdą, co potwierdził spot reklamowy „Jak Mata przejął maka”. Autorski zestaw Maty składający się z frytek, potrójnego cheeseburgera i waniliowej matchy latte wywołał niemniej kontrowersji, co sam artysta. Po raz kolejny podzielił polskich słuchaczy rapu (i nie tylko) na pół, jednakże nie wycofał się ze współpracy.

Już tydzień po zakończeniu kolaboracji raper wypuścił utwór zatytułowany po prostu „MC”, w którym podsumował kolejny etap swojej kariery, zapowiadając tym samym, że „Pora podbić świat” – cokolwiek to znaczy.

Polska Matą stoi

Jak co roku Spotify przygotowało dla swoich użytkowników spersonalizowane podsumowania ostatnich 12 miesięcy, zawierające ulubione utwory, gatunki, albumy, a także artystów. Opublikowało również ogólnokrajowe statystyki.

W oficjalnej wiadomości Spotify Polska przeczytać można, że najpopularniejszym artystą 2021 roku w Polsce został Mata. Na liście najczęściej słuchanych artystów i artystek drugie miejsce przypadło sanah, a trzecie zajął Sobel. Tuż za nimi znaleźli się White2115 oraz Lanek, należący zresztą do tej samej wytwórni, co Mata.

Nie jest to jednak jedyny triumf rapera w tegorocznym Spotify Wrapped. „Młody Matczak” zgarnął pierwsze i trzecie (!) miejsce w zestawieniu najchętniej słuchanych utworów z kawałkami „Kiss cam (podryw roku)” i „Patoreakcja” oraz pierwsze i piąte (!) w zestawieniu albumów cieszących się największą popularnością z płytami „Młody Matczak” i „100 dni do matury”.

Michał wypłynął na głęboką wodę, a fala hejtu sprawiła jedynie, że płynie on jeszcze szybciej. Dokąd uda mu się dotrzeć i co pokaże w nadchodzącym roku? I czy w ogóle ma zamiar coś pokazać? Przekonamy się wkrótce. Jedyne, co jest pewne to to, że „Głupim kurwom leci piana z pyska. Tydzień do świąt, a ja mam singla wyżej na Top 50 Spotify niż „Last Christmas”, „Let it Snow” i Mariah Carey, Wham.”

Wesołych Świąt!


autor: Julia Kiona

zdjęcia: CANAL+ online; SBM Label/YouTube

Julia Kiona

Zakochana w muzyce, romansującą z kinem nostalgiczka. Za dnia śpię, także odezwij się nocą. Gdybym była zwierzęciem, z pewnością byłabym wilkiem, który, o zgrozo, jest moim największym lękiem odkąd obejrzałam "Akademię Pana Kleksa". Nie wiem dlaczego księżyc drań nie chciał gadać z Andrzejem Zauchą, mi nie daje spokoju tak jak wszystkie możliwe scenariusze jutrzejszego dnia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *